Fundacja Sinusoida Freedom wraz z Pracownią Twórczą KRESKA zrealizowały wyjątkowy projekt artystyczno-edukacyjny „Patroni Podbeskidzia”. Była to inicjatywa, która połączyła twórczą wolność, lokalną tożsamość oraz świeże, pop-artowe spojrzenie młodego pokolenia na postacie ważne dla naszego regionu.
W ramach projektu młodzi artyści wzięli udział w konkursie, w którym przygotowywali prace malarskie inspirowane stylem pop art oraz komiksową estetyką. Uczestnicy wybierali patronów szkół z terenu Podbeskidzia i reinterpretowali ich w nowoczesny, kolorowy i pełen energii sposób — czasem z przymrużeniem oka, czasem z nutą humoru, ale zawsze z szacunkiem dla ich historii i roli.
Co stało się z pracami?
Najciekawsze i najbardziej kreatywne prace, wybrane przez komisję konkursową, zostały przygotowane w profesjonalnym, dużym formacie 100 × 70 cm. W takiej formie trafiły jako artystyczne prezenty do szkół, których patronów przedstawili młodzi twórcy. Stały się nie tylko wyjątkową pamiątką, lecz także nowoczesną dekoracją, która dodała szkolnym przestrzeniom świeżości i współczesnego charakteru.
Dlaczego to zrobiliśmy?
Projekt „Patroni Podbeskidzia” miał na celu:
-
wzmacnianie lokalnej tożsamości i przypomnienie o patronach będących duchowym fundamentem szkół,
-
rozwijanie kreatywności i odwagi twórczej wśród młodzieży,
-
promowanie pop-artu i sztuki komiksowej jako atrakcyjnych form artystycznych przemawiających do współczesnych odbiorców,
-
budowanie mostów między młodymi ludźmi a szkołami, ich historią i wartościami poprzez sztukę.
Dzięki projektowi patroni szkół z Podbeskidzia stali się bliżsi młodemu pokoleniu — nie tylko jako bohaterowie z podręczników, lecz również jako inspirujące postacie przedstawione w nowoczesnej, barwnej formie.
Kolor, energia i świeże spojrzenie
Pop-artowa estetyka, odważne kolory i komiksowy charakter prac wniosły do szkół nową energię. Przestrzenie edukacyjne, które na co dzień często były zachowawcze, zyskały element radości, lekkości i twórczego ducha.
„Patroni Podbeskidzia” okazał się czymś więcej niż tylko konkursem plastycznym. Był zaproszeniem do dialogu między historią a współczesnością, między młodzieżą a instytucjami edukacyjnymi, między tradycją a nowoczesną formą wyrazu. Udowodnił, że sztuka potrafi łączyć pokolenia i wnosić do szkolnych murów kolor, emocje i zupełnie nowe spojrzenie.






